Alles wat je lief is/ Everything Everything | Review

Hier ben ik weer met een review! Wie mijn Kreta posts gelezen heeft weet dat ik op vakantie het boek ‘Alles wat je lief is’ gelezen heb. Boekenwinkel na boekenwinkel ben ik afgelopen om dit boek te vinden. Amber Pelgrims kan dit bevestigen. 😛

Nadat ik de trailer van de film gezien had was ik meteen overtuigd. Toen ik ‘based on the bestselling book by Nicola Yoon’ zag staan moest ik wel eerst het boek lezen. Ik ben een persoon die graag eerst het boek leest alvorens de film te zien. Ik wil graag eerst mijn eigen fantasie laten werken om erna te zien hoe de filmmakers alles voor zich zagen.

Onder de brandende Griekse zon met het geluid van de zee op de achtergrond las ik het boek uit. Op dat moment had ik alles waar het hoofdpersonage Madeline al haar hele leven lang naar verlangde. ☀

Het verhaal gaat als volgt: Madeline is allergisch aan alles in de wereld. Ze lijdt aan de ziekte SCID. Het enige dat ze kent van de wereld haalt ze uit boeken of op het internet. In de zeventien jaar dat ze leeft is ze nog nooit buiten geweest. Ze komt ook amper in contact met mensen. De enige mensen die in haar huis binnen mogen zijn haar moeder en verpleegster Carla. Op een dag komt Olly naast haar wonen. Ze beginnen te chatten maar al snel is het online contact niet meer genoeg. Madeline staat op het punt haar leven op het spel te zetten voor de liefde. 💓

21460148_1821343134547382_779088920_o (2)
📚 Boek | Het boek leest geweldig vlot. Ik had het makkelijk op 1 namiddag kunnen uitlezen. Dat vond ik een beetje jammer en daarom heb ik mezelf op de eerste dag verplicht om het boek na 100 pagina’s weg te leggen. In het boek is er heel veel witruimte. Het staat ook vol met tekeningen en gedachtegangen van Maddie. Het is niet opgesteld zoals het stereotype boek en dat maakt het ook uniek. Soms kan een tekening meer vertellen dan woorden. Je hebt op het einde van het verhaal dus wel het gevoel dat je alle noodzakelijke info over Maddie hebt meegekregen.

Er zitten ook precies genoeg personages in. Je wordt zeker niet overladen met overbodige details. Geweldig young adult boek dus en laat me jullie wijzen op het feit dat het einde mij compleet verwonderd heeft! Vaak kan je de plottwist al voelen aankomen in de helft van een boek. Deze keer was ik echt verrast. Van zodra ik terug was van vakantie moest ik dus ook de film zien.

🎥 Film | Dit is de eerste keer dat ik een film gezien heb die zo hard lijkt op het boek.22119905_1844334328914929_2085657845_o Meestal zijn er elementen die weggelaten of vervangen zijn maar deze keer viel het echt goed mee. De opbouw was ook helemaal hetzelfde. Slechts enkele details zijn veranderd. Olly is geen freerunner in de film maar gewoon een skater. Hun conversaties worden meer via sms/messenger gevoerd waar dit in het boek vooral via mail is. 📧 Enkel het aspect van de vader van Olly die zijn vrouw slecht behandeld en de rol van zijn zus werden in de film minder uitgespeeld. 😔

Rosa, de dochter van verpleegster Carla, kreeg wel een grotere ‘rol’ in de film. In het boek wist je al dat Carla een dochter had maar meer werd er niet over gezegd. Veder is er het typische argument van ‘het boek had meer achtergrond en bracht het verhaal iets duidelijker over omdat je meer informatie had’ maar dat is iedereen al beugehoord.

22197510_1844334418914920_1973194021_oIk vind deze keer dat de film bijna een perfecte kopie was van het boek. Ook hoe alles in beeld was gebracht kwam grotendeels overeen met wat ik zag in mijn hoofd toen in het boek las. De hotelkamer was wel veel kleiner in mijn verbeelding en minder luxueus, net zoals het huis, dat had ik me ook kleiner voorgesteld. Verder denk ik dat de film perfect op zichzelf staat en je het boek niet gelezen moet hebben om de film te begrijpen. Zeker de moeite! 👍

De film loopt nog steeds in de zalen. Ga dus zeker een kijkje nemen!

Lots of Love
Shanie Grauwen ♥